– Jedną z większych naszych inwestycji będzie budowa falochronów osłonowych dla Portu Gdynia, które pozwolą później na realizację budowy portu zewnętrznego. W październiku 2024 r. zawarto trójstronną umowę miedzy Urzędem Morskim w Gdyni, Zarządem Morskiego Portu Gdynia i wykonawcą, firmą Budimex, na realizację tej inwestycji w trybie „zaprojektuj i wybuduj” – mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Ponadto UMG jest zaangażowany w budowę falochronu dla jednostki FSRU, która będzie cumowała w sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub. Inwestycja będzie dosyć trudna, bo wymaga stworzenia falochronu w miejscu o głębokości kilkunastu metrów. Dochodzi do tego tzw. MOLF, czyli pirs w Choczewie, który posłuży do transportu morskiego ciężkich i ponadgabarytowych elementów powstającej w pobliżu polskiej elektrowni atomowej. Inwestycja jest aktualnie na etapie projektowania i prac geologicznych. – Jeszcze inna ważna inwestycja to zakończenie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Portem Elbląg, czyli 4. i 5. etap prac w tym miejscu. Niedawno okazało się, że osady na ostatnim odcinku prac, czyli już w Elblągu, są zanieczyszczone, co może utrudnić i przedłużyć całe prace. Spodziewamy się jednak zakończyć drogę wodną najpóźniej na początku 2027 r. – dodaje szefowa UMG (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 1/2025).