Nie ma odwrotu od rozwoju sztucznej inteligencji, szczególnie że przynosi duże korzyści. Pozwala na automatyzację powtarzalnych zadań, co zwiększa wydajność i oszczędza czas. Może przetwarzać ogromne zbiory danych i dostarczać cennych wniosków, co wspomaga podejmowanie decyzji opartych na faktach. Dzięki AI można dostosować oferty i komunikację do indywidualnych potrzeb użytkowników, poprawiając doświadczenie klienta.
Jak podkreślają przedstawiciele sektora logistycznego, AI może odgrywać kluczową rolę w analizie danych i planowaniu operacji. Może wspierać planowanie tras, redukując przy tym liczbę przeładowań i przewozów, oraz wybór odpowiedniego środka transportu. Dzięki temu możliwe jest optymalizowanie transportu na wielu poziomach, m.in. zmniejszenie śladu węglowego czy ograniczenie pustych przebiegów.
Sztuczna inteligencja może być również bardzo pomocna w analizie scenariuszowej i przewidywaniu zakłóceń łańcuchów dostaw, będących obecnie szczególnie dużym wyzwaniem w kontekście frachtu morskiego. Dzięki danym historycznym, analizie warunków pogodowych czy sytuacji geopolitycznej AI może lepiej wyznaczać przewidywany czas dotarcia transportu. Operatorzy starają się szukać rozwiązania, także przy wykorzystaniu AI, które umożliwi klientom dostęp do informacji w czasie rzeczywistym na temat statusu swoich przesyłek. Stanowi to wyzwanie, ponieważ transport morski charakteryzuje się dużą liczbą podwykonawców i różnorodnych systemów, co utrudnia uzyskanie spójnych danych i informacji. Co więcej, na zdolność do przewidywania czasu przybycia ładunków wpływa też wiele innych czynników, takich jak opóźnienia w portach czy zmiany w harmonogramach. AI może również znaleźć zastosowanie w operacjach magazynowych.
Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój rozwiązań cyfrowych, w tym zastosowania AI, obejmujących sektor morski i logistyczny, a co za tym idzie, konieczności wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń jak regulacje w zakresie stosowania AI czy cyberbezpieczeństwa na poziomie unijnym oraz krajowym, warto podkreślić, jak bardzo ważne jest to dla polskiego sektora morskiego i logistycznego. I właśnie na ten temat będziemy dyskutowali w trakcie konferencji „Cybezpieczeństwo w sztucznej inteligencji”, która odbędzie się 18 marca 2025 r., w Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Dodatkowo planowane są również warsztaty i gry strategiczne.
Współorganizatorem wydarzenia są „Namiary na Morze i Handel”, natomiast partnerem strategicznym jest Euvic Soulution wraz z IBM Poland, partnerem głównym Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, partnerem srebrnym spółka Comal, zaś partnerem spółka Tria. Wydarzenie odbędzie się ramach XIV Transport Week, zaplanowanego na 18–19 marca br., którego organizatorem tradycyjnie jest Actia Forum (więcej informacji: www.namiary.pl, www.transportweek.eu).