Stabilny wzrost i rosnące znaczenie

Fot. stock.adobe.com

W 2024 roku polskie terminale kontenerowe obsłużyły łącznie prawie 3,28 mln TEU, co stanowi wzrost o 9,7% w porównaniu do 2023 r., kiedy przeładunki wyniosły nieco poniżej 3 mln TEU. Jednocześnie jest to poprawa rekordu z 2021 r., kiedy to wykres przeładowanych TEU zatrzymał się na poziomie 3,18 mln TEU.

Taki wynik przełożył się na wykorzystanie blisko 70% potencjału operacyjnego. To też wyraźny sygnał, że na krajowym rynku kontenerowym transportu morskiego trwa trend wzrostowy, pomimo trudności związanych z globalnymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw oraz rosnących obaw o recesję w gospodarce światowej. Systematyczny wzrost przeładunków świadczy również o rosnącym znaczeniu portów polskich na Bałtyku. Wyniki potwierdzają słuszność realizowanych inwestycji infrastrukturalnych, które wspierały rozwój branży, a w połączeniu z korzystną koniunkturą umożliwiły utrzymanie stabilnego wzrostu, budując pozycję Polski jako lidera przeładunków kontenerów w regionie Bałtyku. Porty w Gdańsku i Gdyni rosły w minionym roku zdecydowanie szybciej niż w sąsiednich – w Kłajpedzie, gdzie wzrost wyniósł 2% r/r, czy Götbeorgu, gdzie zanotowano spadek o 1% r/r. Wolniej rosły również przeładunki w Antwerpii (o 8,1%). Porty Trójmiasta musiały jednak ustąpić francuskiemu Hawrowi, gdzie przeładunki kontenerów wzrosły o rekordowe 18%.

Rok 2024, choć rozpoczynający się dużymi fluktuacjami i niepewnością, zakończył się dużym sukcesem zarówno dla terminali, jak i portów. Wzrost o niemal 10% z pewnością może cieszyć i pozwala optymistycznie spoglądać w nowy rok, tym bardziej że już w roku aktualnym do użytku oddany zostanie kolejny terminal w ramach Baltic Hubu. Z drugiej jednak strony gros czynników geopolitycznych silnie wpływających na rynek żeglugowy rzuca delikatny cień na przyszłość, mogąc prowadzić do nieprzewidywalnych zmian w handlu międzynarodowym, w tym wpływających na ceny surowców, transport czy same przepływy towarów. Należy więc z zachowaniem ostrożności podchodzić do prognoz na nadchodzące miesiące, mając na uwadze dynamikę sytuacji globalnej i lokalnej (więcej w dodatku do „Namiarów na Morze i Handel” – „Kontenery”).

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #295
Poprzedni artykułDynamiczne offshore wind
Następny artykułCyberbezpieczeństwo w sztucznej inteligencji