PARTNER STRATEGICZNY

PARTNER GŁÓWNY

PARTNER SREBRNY

PARTNERZY

Sektor morski płaci średnio 3 mln USD okupu za cyberataki – wynika z raportu firmy CyberOwl. Zdaniem jej szefów firmy branży morskiej i logistycznej wciąż traktują zarządzanie ryzykiem cybernetycznym jako jednorazowe zadanie. Jednak aby zarządzanie ryzykiem cybezpezpieczeństwa było skuteczne, musi być ciągłe.

Krajobraz zagrożeń jest nadal zdominowany przez ataki phishingowe, choć operatorzy morscy są także coraz bardziej narażeni na ataki ransomware.

– Ransomware jest jednym z głównych zagrożeń dla sektora morskiego, bo znacząco zakłóca operacje i powoduje znaczne szkody ekonomiczne. Ataki sparaliżowały krytyczne systemy, opóźniły dostawy i zakłóciły procesy logistyczne, co spowodowało przestoje operacyjne i koszty związane z okupem — ostrzega Marlink.

W odpowiedzi na te wyzwania Unia Europejska wprowadziła nową Dyrektywę o Bezpieczeństwie Sieci i Systemów Informatycznych, znaną jako NIS2, której termin implementacji upłynął 17 października ub.r. Czy faktycznie tak się stało?

– Do końca nie wiadomo. W dalszym ciągu projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która ma wdrożyć regulacje NIS2, pozostaje projektem, a tekst finalny nie jest jeszcze znany. W efekcie nie wiadomo, jak będą wyglądały zapisy tego dokumentu w ostatecznym kształcie. Generalnie jednak wszyscy wiemy, że nowelizacja ustawy o KSC, wdrażającej przepisy NIS2, wejdzie w życie, więc przygotowanie się na jej ogłoszenie jest niezbędne – podkreśla Rafał Cichocki, kierownik Centrum Cyberbezpieczeństwa Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój rozwiązań cyfrowych obejmujących sektor morski i logistyczny, a co za tym idzie, konieczność wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń, typu regulacje w zakresie cyberbezpieczeństwa na poziomie unijnym oraz krajowym, warto podkreślić, jak bardzo ważne jest to dla polskiego sektora morskiego i logistycznego. I właśnie na ten temat będziemy dyskutowali w trakcie konferencji „Cybezpieczeństwo w sztucznej inteligencji”, która odbędzie się 18 marca 2025 r., w Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Dodatkowo planowane są również warsztaty i gry strategiczne.

Konferencja odbędzie się 18 marca 2025 r., w Courtyard Gdynia by Marriot. Współorganizatorem wydarzenia są „Namiary na Morze i Handel”, natomiast partnerem strategicznym jest Euvic Soulution wraz z IBM Poland, partnerem głównym Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, partnerem srebrnym spółka Comal, zaś partnerem spółki: Tria, IBSC oraz PGZ Stocznia Wojenna. Wydarzenie odbędzie się ramach XIV Transport Week, zaplanowanego na 18–19 marca br., którego organizatorem tradycyjnie jest Actia Forum.


10.15
Przywitanie gości i przedstawienie moderatorów sesji – Przedstawiciel Namiarów na Morze i Handel


10.10 – 11.30
W oczekiwaniu na NIS2

Moderator: Rafał Cichocki, kierownik Centrum Cyberbezpieczeństwa Morskiego Uniwersytetu Morskiego Gdynia

  • Krajobraz cyberbezpieczeństwa w sektorze morskim i logistycznym
  • Dlaczego NIS2 wciąż oficjalnie nie obowiązuje w Polsce?
  • Narzędzia niezbędne do wdrożenia regulacji NIS2 w sektorze morskim i transportowym
  • Dlaczego cyberbezpieczeństwo łańcucha dostaw staje się kluczowe?

Paneliści:

  • Wojciech Wrzesień, dyrektor Działu Usług Cyberbezpieczeństwa Euvic Solutions
  • Tomasz Tubielewicz, właściciel IBSC.pl
  • Remigiusz Myszk, dyrektor Departamentu Cyfryzacji, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
  • Jacek Niedziałkowski, Automation Brand Partner Sales Territory Representative, IBM Polska
  • Marcin Ryngwelski, prezes PGZ Stoczni Wojennej

11.30-11.45
Przerwa


11.45-13.00
Przyszłość AI w logistyce

Moderator: dr Dorota Książkiewicz, Katedra Polityki Transportowej i Integracji Gospodarczej Uniwersytetu Gdańskiego

  • Czy przyszłość w sektorze morskim i logistyce należy do AI?
  • Na jakim poziomie rozwiązania AI są wykorzystywane w branży?
  • Zalety i wady wykorzystania AI w sektorze morskim i logistyce
  • Zagrożenia cyberbezpieczeństwa w AI

Paneliści:

  • Marta Waldmann, starszy specjalista ds. rozwoju logistyki, Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny
  • Tomasz Owczarek, dyrektor Działu Transformacji Cyfrowej, Euvic Solutions
  • Daniel Hutyra, Data & AI Brand Technical Specialist/AI Engineer, IBM Polska
  • Łukasz Zaborny, prezes Tria

13.00-13.40
Przerwa


13.40-15.00
Warsztaty z zakresu cyberbezpieczeństwa – Jak zbudować realną ochronę organizacji

Moderator: Wojciech Wrzesień, dyrektor Działu Usług Cyberbezpieczeństwa, Euvic Solutions

Warsztaty poświęcone będą zastosowaniu cyberbezpieczeństwa w praktyce, czyli budowaniu skutecznego programu cyberbezpieczeństwa w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań stojących przed sektorem morskim i transportowym. W ich trakcie przeanalizowane zostaną przypadki cyberataków i incydentów bezpieczeństwa w branży morskiej i transportowej, które pomogą lepiej zrozumieć obecne zagrożenia i trendy w cyberprzestępczości. Wiedza ta posłuży jako fundament do omówienia kluczowych elementów nowoczesnego podejścia do cyberbezpieczeństwa.


Zakończenie

Poprzedni artykułStabilny wzrost i rosnące znaczenie
Następny artykułKontenery, 04/2025