Amerykańska firma inwestycyjna wspólnie ze spółką z grupy MSC mogą zostać właścicielami Gdynia Container Terminal. Zmiana związana jest z planami Donalda Trumpa dotyczącymi przejęcia przez USA kontroli nad portami nad Kanałem Panamskim (był to też jeden z postulatów tego polityka w kampanii wyborczej).
We wtorek 4 marca br. poinformowano, że amerykański fundusz BlackRock razem z Global Infrastructure Partners (fundusz należący do BlackRock) oraz spółka zależna armatora MSC – Terminal Investment Limited ma wykupić od hongkońskiej spółki 80% udziałów w firmach zależnych lub stowarzyszonych z Hutchinsonem (Hutchison Port Holdings S.a r.l. i Hutchison Port Group Holdings Limited), które posiadają lub są operatorami 43 portów w 23 krajach. Transakcja oznacza, że w amerykańskie ręce trafi m.in. Gdynia Container Terminal, w grę wchodzi także m.in. port w niemieckim Duisburgu i brytyjski Port Felixstowe, sprzedaż nie będzie natomiast obejmowała portów w Hongkongu i w Chinach.
W ramach transakcji ma zostać też zakupionych 90% udziałów w Panama Ports Company, która kontroluje panamskie porty w Balboa i Cristobal.
Wartość transakcji wyniesie 22,8 mld USD. Umowa nie jest jeszcze ostateczna, bo transakcja nadal podlega potwierdzającemu badaniu due diligence, rozliczeniu ostatecznej dokumentacji oraz zwyczajowym procedurom finalizacji.
W przypadku gdyńskiego terminalu utrudnieniem transakcji może być fakt, że w 2024 r. terminal GCT został wpisany na listę infrastruktury krytycznej. Ta decyzja polityczna była spowodowana m.in. artykułami prasowymi, gdzie sugerowano, że terminal kontenerowy zarządzany przez chiński kapitał może szkodzić polskim interesom. W tej sprawie pojawiło się też wymowne i złośliwe określenie „GdyńKong”.
Przejęcie gdyńskiego portu przez amerykański kapitał i armatora może zmienić krajobraz przeładunków w Trójmieście i wpłynąć na planowane inwestycje. Armator MSC jest bowiem kluczowym klientem sąsiadującego z GCT terminala BCT (właścicielem jest operator ICSTS z Filipin), konsorcjum z udziałem Hutchison Ports (razem z Port of Felixstowe) było też zainteresowane budową w formie partnerstwa publiczno-prywatnego Portu Zewnętrznego w Gdyni. Najnowszy termin złożenia ostatecznej oferty w tej sprawie mija w czerwcu br.