Recykling statków pod unijna lupą

Fot. AdobeStock

Dziesięć lat po tym, jak Unia Europejska po raz pierwszy przyjęła przepisy dotyczące recyklingu statków w celu rozwiązania problemów związanych z ochroną środowiska, opublikowano ocenę przepisów w tym zakresie. Komisja Europejska oceniła sytuację przed wejściem w życie w czerwcu 2025 r. Konwencji z Hongkongu ratyfikowanej przez ONZ w 2024 r. w celu zapewnienia bezpiecznego dla środowiska recyklingu.

W raporcie stwierdzono, że przepisy „w dużej mierze osiągnęły swoje cele”, jednak ostrzega się, że ich „skuteczność została znacznie osłabiona przez praktykę właścicieli statków zmieniających banderę statku na krótko przed poddaniem go recyklingowi”. Oznacza to, że krótko przed oddaniem jednostki na złom zmienia ona banderę z unijnej na kraju będącego poza UE. Bruksela podkreśla jednak, że ​​Konwencja z Hongkongu ustanawia międzynarodowe normy recyklingu statków, które są mniej rygorystyczne niż obecne rozporządzenie UE w tej sprawie.

Zwrócono również uwagę, że armatorzy są nadal zachęcani dodatkowymi przychodami w celu wysyłania swoich statków do stoczni w Azji Południowej, mimo że żadna z tych stoczni nie jest uznawana przez UE. Ponadto pośrednicy często kupują statki bez ujawniania zamiaru złomowania i dopiero po jakimś czasie wysyłają je do Azji. Odnotowano też kilka głośnych nieprawidłowości, ale w większości przypadków właściciele unikają kary podczas złomowania statków w Azji. W czerwcu 2024 r. norwescy regulatorzy nałożyli grzywnę w wysokości ok. 750 tys USD za nielegalny eksport dwóch statków do Indii w celu złomowania, mimo twierdzeń ówczesnego właściciela Teekay, że statek został sprzedany i będzie dalej eksploatowany.

Na liście UE znajduje się obecnie 31 stoczni recyklingu w Europie, 11 w Turcji i jedna w Stanach Zjednoczonych. Statki zarejestrowane w państwie członkowskim UE muszą korzystać z jednej z nich.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #296
Poprzedni artykułAtomowe kontenerowce
Następny artykułRealne zagrożenia z wirtualnego świata