Budowa terminalu LNG typu FSRU

Fot. portgdansk.pl

Urząd Morski w Gdyni rozpoczyna budowę falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk, niezbędnego do uruchomienia terminalu FSRU. 17 marca 2025 r. podpisano umowę z wykonawcą – sopocką firmą NDI. Pierwszy gazowiec przypłynie do pływającego terminalu FSRU na przełomie 2027/2028 r.

To strategiczna inwestycja, bo zapewniająca bezpieczeństwo i dywersyfikację dostaw. Inwestorem falochronu jest Urząd Morski w Gdyni, zaś terminalu spółka Gaz-Systemu.

– To niewątpliwie bardzo ważny krok w stronę rozwoju Portu Gdańsk, ale i wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Wybudujemy falochron o długości blisko 1300 m, nowy tor podejściowy, przygotujemy niezbędne oznakowanie nawigacyjne, które zapewni bezpieczne cumowanie, rozładunek i manewrowanie gazowcom. Ten etap pochłonie 800 mln zł – wyjaśniał podczas konferencji prasowej Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Terminal będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub, w odległości ok. 3 km od linii brzegowej w Górkach Zachodnich. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (Floating Storage Regasification Unit – FSRU), czyli statek przystosowany do magazynowania skroplonego gazu ziemnego (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy. Jej zdolności regazyfikacyjne to 6,1 mld m sześc. w skali roku. Gaz będzie następnie przesyłany poprzez gazociąg do krajowej sieci przesyłowej.
Gazowce zawijające do nowego terminalu LNG będą cumowały „burta w burtę”. Co istotne, stanowisko cumownicze będzie dostosowane do obsługi dwóch jednostek FSRU.

Źródło: https://www.portgdansk.pl/wydarzenia/budowa-terminalu-lng-typu-fsru-w-porcie-gdansk-nabiera-tempa/

ŹRÓDŁOZarząd Morskiego Portu Gdańsk
Poprzedni artykułIntermodal na plusie
Następny artykułUczestnicy Platformy Portów MEW odwiedzili Świnoujście i Szczecin