Dok pływający PGZ Stoczni Wojennej trafił do nowej wnęki, wybudowanej przez Port Gdynia. Operację przestawienia przeprowadzono 14 kwietnia br.
Przemieszczenie doku pozwoli stoczni na kontynuację prac modernizacyjnych i remontowych dla Marynarki Wojennej. Dla Portu Gdynia przesunięcie doku jest jednym z elementów poszerzenia obrotnicy nr 2 (do średnicy 480 m). Inwestycja razem z m.in. przebudową nabrzeży (m.in. Helskiego, Indyjskiego oraz wszystkich po południowej stronie kanału portowego) i pogłębieniem akwenów (do 16 m) umożliwi obsługę większych statków kontenerowych i masowych, o długości do 400 m i o zanurzeniu do 14,5 m. Wszystkie te prace są elementem projektu „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży– etapy II i III”, współfinansowanego ze środków UE. Do jego zakończenia potrzebne będzie skrócenie Pirsu II i prace czerpalne w aktualnej lokalizacji doku pływającego. Całość prac może zostać zakończona do końca 2025 r.
– Rozbudowa infrastruktury hydrotechnicznej to kluczowy krok w stronę obsługi statków o zanurzeniu do 14,5 metrów – to standard na wielu szlakach międzykontynentalnych. Port Gdynia dołącza tym samym do grona portów gotowych na obsługę największych statków wchodzących na Bałtyk – typu Baltmax. Inwestycja w infrastrukturę jednocześnie jest inwestycją w przyszłość transportu morskiego w Polsce – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.