Francuska firma Windcoop złożyła zamówienie na budowę kontenerowca napędzanego żaglami. Ma on powstać w tureckiej stoczni RMK Marine, która buduje również napędzany żaglami statek ro-ro Neoliner Origin.
Statek będzie miał 91,3 m długości i pojemność 210 TEU oraz 40 gniazd chłodniczych. Trzy żagle skrzydłowe zaprojektowane przez Computer Wingsails (CWS) mają powierzchnię 350 m2 każdy, co daje całkowitą powierzchnię żagla 1050 m2. Przewiduje się, że średnia prędkość wyniesie 9 w. Budowa ma się rozpocząć w 2026 r., a próby i dostawa nastąpi w maju 2027 r. Całkowity koszt powstania statku wyniesie 28,5 mln euro.
Statek pływać ma w serwisie docierającym, jak określili to pomysłodawcy, do portów drugorzędnych, które są tradycyjnie zaniedbywane, ponieważ brakuje im przepustowości lub sprzętu do załadunku towarów. Firma twierdzi, że jej celem jest „ponowne zrównoważenie sieci logistycznej”, a także zmniejszenie emisji CO2 poprzez ograniczenie transportu lądowego. Oznacza to, że będzie operował na trasie między Francją a Madagaskarem, łącząc Marsylię z portami Tamatave, Diego Suarez i Majunga. Czas tranzytu wynieść ma 31 dni.
Z Madagaskaru będą przewozić m.in. kakao, wanilię, przyprawy, olejki eteryczne i tekstylia. Z Francji zaś szkła, produkty paramedyczne i tekstylia. W planach jest budowa 2 statku, aby zapewnić comiesięczne zawinięcia na tej trasie.